|
K
naší historicky první výstavě ...
Podle otevřené
encyklopedie může REALITA znamenat skutečnost, tedy to co je, případně
souhrn všeho co je, na rozdíl od představ, iluzí, přání a možností.
Je tedy vlastně v opozici s tím, co nám umožňuje fantazie, která
je jednou z hlavních tvůrčích vlastností. Na druhé straně je mnohdy
právě REALITA inspirací, impulzem, či dokonce životní výzvou...
Příznačný název
výstavy, který etabluje současná, zneklidňující témata. Porcelán
i sklo jako pozastavené momenty reality s dalším sdělením, a malba
jako výsledek její transformace…
Radka Müllerová
(*1974),
multimediální umělkyně, absolventka intermediální školy Prof. Milana
Knížáka na Akademii výtvarných umění v Praze, simultánně pracuje
se sociálním kontextem prostředí v kterém žije. Severní Čechy, Teplice
tam, kde v periferiích města cítíte blízkost česko- německé hranice.
Shlukující se prostitutky nabízejí svá těla a v pozadí popíjejí
bezdomovci. Je nám nepříjemné konfrontovat se s homelesákem a myslet
na drobné které prošly jeho dlaněmi při placení v Lidlu. Jako bychom
už byli zcela rezistentní sociálním i lidským rozdílům, které jsme
přijali za své a standardní. Cestujeme do vzdálených exotických
částí světa, kde máme možnost vidět stejné chudáky jako na Nákladní
v Teplicích, ale s tím rozdílem, že tam někde daleko je jich víc
než třetina HIV pozitivních. Absurdita současné reality je mrazivá.
A tak nějak si ji můžeme připomenout a ujasnit si (vlastní postoje?),
pokud usedneme ke stolu malovaných talířů.
Vyrovnáme se a jsme schopni přijmout potravu v souvislosti s peripetiemi,
které jídlo, nákup, finanční machinace a úvěry...? S tím vším, co
se na nás valí? Co osobně děláme proto, abychom se za sebe nestyděli?
Autorka klade otázky a používá k tomu tradiční techniku malby kobaltem
pod glazuru porcelánu, známou jako cibulák z Dubí. Série talířů
BEZDOMOVCI a PROSTITUTKY je volným pokračováním její práce na projektech
pro hodinové hotely v Dubí, kam navrhla sérii malovaných umyvadel
a pisoárů s texty, které by měly pomoci v osvětě a prevenci sexuálně
přenosných chorob.
Je zastoupena v Národní galerii v Praze, velkoformátovými digitálními
tisky EU
s námětem silnice E-55. Momentálně spolupracuje s Výchovným ústavem
Kostomlaty pod Milešovkou, kde v rámci doktorandské studie Dosah
a vliv POPu na teenagery mapuje a zkoumá možnosti použití sociálních
a digitálních sítí v rámci integrace umění a nových technologií
do vzdělávacích aktivit zvlášť problémových dívek.
Více na:
Radka Müllerová - www.iluze55.net
Stanislav Müller
(*1971),
umělec, sklář, performer a scénograf představuje na výstavě sérii
skleněných plastik TRANSPARENTNÍ a MATNÝ TEAM.
Vysokou školu uměleckoprůmyslovou absolvoval ve sklářském atelieru
profesora Vladimíra Kopeckého, označení „sklářský výtvarník“ je
pro něho poněkud těsné a nedostačující. Jeho kreativita se projevuje
v mnoha oblastech a vždy pozoruhodným způsobem, ať již jde o malbu,
sochařství nebo performativní aktivity v rámci projektu Mirrorman,
který funguje již řadu let
a propojuje oblast výtvarného umění, pop-kultury a svébytného filozofického
pohledu na komunikaci.
Stanislav Müller ke všem svým aktivitám přistupuje jako konzistentní
osobnost, přemýšlivý člověk a kritický pozorovatel reflektující
proměnlivou realitu prostřednictvím adekvátních médií, mezi kterými
sklo sehrává nezanedbatelnou úlohu a jehož prostřednictvím autor
sděluje své myšlenky
a postoje. Samoúčelný efekt, spoléhání na atraktivitu použitého
materiálu či ideově prázdná rutina zde nemají místo. Sklo je v Müllerově
tvorbě vždy nositelem mnohdy znepokojivého, ironického
a v neposlední řadě vtipného poselství, které pomocí nadsázky vybízí
k zamyšlení a jde pod povrch věcí.
Soubor artefaktů nazvaný Transparentní Team, vznikl v roce 2007.
Jde o díla, které je obtížné nazvat zavedeným pojmem skleněná plastika
a zároveň se pro ně v žádném případě nehodí označení objekt. Siluety
komorních rozměrů vyřezané vodním paprskem z čirého plochého skla,
broušené
a lepené do důmyslných sestav, jsou precizně dokonalé a díky své
anatomické trefnosti ožívají předurčeny ke svým každodenním dramatům.
Řeší situace v rámci svých anonymních kontur a my můžeme dosazovat
tváře, barvy a příběhy. Před námi defilují manažeři a sekretářky,
produkty uniformních teambuildingů a pečlivě inscenovaných brainstormingů
s nacvičenými gesty a pózami
i v hektické snaze urvat kariérní příčku.
Můžeme koneckonců citovat samotného autora: „Zaměřil jsem se na
skupinu lidí pracujících
v nějaké firmě. Skleněné administrativní budovy – firemní prostředí
je pro mě inspirativní. Zdánlivá, dobrovolná absence individuality
lidí, kteří tam pracují, je myslím přímo úměrná jejich postavení.
Manažer na určité úrovni je vždycky nahraditelný a tato nahraditelnost
za někoho jiného je pro mě fantastická a děsivá zároveň. Vyjádřil
jsem ji prázdnou, ničím nevyplněnou siluetou chladného materiálu,
kam můžu dosadit koho chci.“
Ztráta identity v neúprosném business prostředí, troufalost a klam
průhledných firemních mechanizmů jsou obnaženy ve vší prázdnotě
a zároveň mohou být paradoxně vnímány aktéry svébytného hemžení
v prosklených kancelářích jako (rozhodně nezamýšlená) oslava jejich
každodenních triumfů a domnělé jedinečnosti. Vždyť jsou zde přece
postavy hrdě rozkročeny na piedestalech, z nichž některé skrývají
další siluety, jejichž interpretace se liší případ od případu, aniž
by případnou analýzou trpěl výsledný umělecký dojem.
Figura, antropomorfní nebo zoomorfní, hraje ostatně v Müllerově
tvorbě klíčovou roli. Nanejvýš elegantním a technicky precizním
způsobem se autor pohybuje v prostoru, který zaplňuje postavami
bytostně souvisejícími s každodenní zkušeností, i postavami, které
žijí vlastními životy kdesi
v oblasti autorovy imaginace, přičemž je nám ustavičně dáváno na
srozuměnou, že oba světy jsou vzájemně znepokojivě snadno prostupné.
Dokonalou ukázkou jsou například postavy sestavované
z obrázkových bločků čínské výroby, kterými umělec sarkasticky glosuje
absurditu nejen současných poměrů v rámci sklářské produkce, ale
i současných poměrů jako takových. Přesto se nedočkáme tupého moralizování
ani intelektuálního konceptu zbaveného estetických ambicí.
Přes nesporný nadhled, talent a inteligenci, které mu umožňují četné
přesahy mimo oblast sklářského výtvarnictví, je Stanislav Müller
bezpochyby typem tvůrce, kterého současné české umělecké sklo potřebuje.
Text o S. Müllerovi: Jaroslav J. Polanecký
Více na:
Stanislav Müller - www.stanislavmuller.com
Miloš Adolf
(*1968),
učitel a umělec, absolvent Pedagogické fakulty Univerzity Palackého,
žije v Olomouci a pracuje v Uničově, kde učí na výtvarném oboru
tamní Základní umělecké školy. Je autorem několika desítek výstav,
které se v uplynulých dvou decenniích konaly zejména v moravském
a německém prostředí.
Po celou dobu aktivního uměleckého života Miloše Adolfa stojí v
popředí jeho zájmu krajina coby téma a hlavní zdroj jeho malířské
tvorby. V pracích využívá motivy, které považuje za jednoduché –
jsou k vidění v běžném životě a obklopují nás v každodenní realitě.
Procesem malířské tvorby,
a někdy též za pomocí textilních technik, prochází tyto krajinné
prvky transformací do barevných ploch a tvarů. Primárním výrazovým
prostředkem umělce je tedy především barva, jenž je prezentována
i v rámci pořádané výstavy, a v jiných momentech také šité textilní
koláže.
|